Czy warto się rolować?

Rolowanie- jedna z najczęstszych technik spotykanych na siłowniach i w klubach Crossfit. Niestety często sprowadza się do wałkowania pasma biodrowo- piszczelowego oraz tyłu ud. Co nie jest złym rozwiązaniem, ale nie jedyną techniką, jaką możesz zastosować przy pomocy wałka.

Wałek to tak naprawdę potężne narzędzie do autoterapii, jeśli wiesz co z nim zrobić, to możesz wyleczyć się z wielu kontuzji, bez wychodzenia z domu. Żeby zacząć przygodę z rolowaniem i nauczyć się obsługi wałka, proponuje na początek trochę informacji, na temat samego rolowania jak działa na twoje ciało. Wiedza ta jest niezbędna do zrozumienia idei rolowania i bardziej świadomego posługiwania się wałkiem.


Jak działa rolowanie na nasze ciało?

Działanie na powięź

  • Na początek trochę teorii o powięzi. Najnowsza wiedza poparta badaniami klinicznymi dotycząca powięzi, uznawana jest za rewolucyjne odkrycie we współczesnej fizjoterapii i sporcie. Otworzyła oczy wielu specjalistom na terapię bólu, metod jego leczenia oraz treningu. Do niedawna nie doceniano jej roli, dzisiaj często uznaje się powięź za dodatkowy organ czuciowy znajdujący się wewnątrz naszego ciała. To właśnie ona pozwala nam postrzegać i kontrolować ruch naszego ciała.
  • Powięź jest najbogatszym narządem zmysłu wyposażonym w czujniki, które zasypują mózg falą informacji czuciowych, przekazują uczucie ucisku, kompresji, wibracji czy sił ściskających. Za informacje odpowiadają proprioreceptory takie jak: ciałka Puccininiego, Krauzego, narząd ścięgnisty Golgiego i Ruffiniego. Te śmiesznie brzmiące receptory, tworzą obraz naszego ciała w mózgu. Przez rolowanie wałkiem wpływamy na ich pobudzenie oraz wyzwolenie reakcje odruchowych. Żeby wiedzieć, jak dany receptor pobudzić, trzeba stosować różne techniki rolowania, nie tylko znane wszystkim przetaczanie się po wałku. Ważne jest też, żeby wiedzieć, jak rolować różne części ciała jak np. ścięgna, brzusiec mięśnia oraz przyczepy, żeby wydobyć odpowiednią reakcję z układu mięśniowego, nerwowego.

Układ limfatyczny

  • Niezmiernie istotnym działaniem rolowania, podobnie jak w masażu klasycznym jest przepływ płynów tkankowych oraz limfy. Jest to bardzo ważne do swobodnego poruszania się powięzi i tkanki mięśniowej. Dzięki rolowaniu przepływ płynów powoduje smarowanie powięzi i dzięki temu zmniejszają się opory tkankowe. Ruch staje się swobodny i bardziej płynny. Limfa to też nasza broń przeciw wirusom i bakteriom, ważne, żeby w czasie infekcji nie stosować rolowania, bo można rozgonić infekcję po całym organizmie.
  • Rolowanie powoduje rozerwanie zrostów tkankowych, co znacznie wpływa na zakres ruchu oraz prawidłowe napięcie mięśniowe.

Układ krwionośny

  • Nie możemy zapomnieć też o wpływie na naczynia krwionośne tętnice i żyły. Dzięki sprawnemu obsługiwaniu wałka możemy udrożnić naczynia krwionośne jak hydraulik rury. Co najważniejsze nasze mięśnie i narządy będą wdzięczne, bo dostarczymy do nich składniki odżywcze i tlen a odprowadzimy toksyny związane z przemianą materii. Dobrze odżywione mięśnie to zdrowe mięśnie a przecież po to się rolujecie, żeby czuć się zdrowo w swoim ciele.

Rolowanie ma naprawdę zbawienne działanie na twoje ciało, kluczem do sukcesu jest znajomość obsługi wałka, czy innych przyrządów do masażu. Wszystkiego możesz się nauczyć, tylko trzeba być otwartym na nowe techniki i ciągle rozwijać swój warsztat autoterapii. Zapraszam do śledzenia mojego FB oraz Instagram, tam znajdziesz nowe inspiracje do samoleczenia i nie tylko. Jeśli potrzebujesz pomocy, to zapraszam na wideo konsultację, gdzie nauczę cię nie tylko rolowania, ale innych technik autoterapii.

Zapisz się na konsultację ONLINE
Autor:

Fizjoterapeuta Paweł Szczygieł
Paweł Szczygieł


Paweł Szczygieł-jestem fizjoterapeutą, absolwentem szkoły Anatomy Trains, gdzie zgłębiłem tajniki ludzkiego ciała, od najlepszych instruktorów. Współpracuje z kadrą Paraolimpijską w Lekkiej Atletyce. Pasjonuje się ludzkim ciałem i lubię odkrywać jego tajemnice. Szukam często rozwiązań, które nie są szablonowe, ale dają nowe możliwości w terapii lub leczeniu. Ciągle się rozwijam i z pasją traktuję swoją pracę.





Biografia:

1.”Rozluźnianie powięziowe dla równowagi strukturalnej”- Jesms Earls & Thomas Myers. Poznań 2017

2. „Taśmy Anatomiczne, meridiany mięśniowo-powięziowe dla terapeutów manualnych i specjalistów leczenia ruchem” Thomas W. Myers Warszawa 2010.

3. „Techniki energetyzacji mięśni”- Leon Chaitow, Wrocław 2011