„Zdrowa”postawa.

Wiele razy słyszałeś: prostuj się!!! Nie garb się, bo będą bolały cię plecy.

Badanie kregosłupa

Jest to trauma wielu osób z dzieciństwa. Czy rodzice mieli racje? Jak chcesz się dowiedzieć, co to znaczy zdrowa postawa, to zapraszam do lektury.

Czytając ten tekst, trzymaj plecy prosto!!!

To co to jest „zdrowa” postawa. Patrząc na postawę, często widzimy plecy, co jest dużym błędem. Proste plecy to nie wszystko.

Oceniając postawę, zaczynamy od stóp.

  • Stopy powinny byś stabilne, żeby zapewniały solidną podporę dla całego ciała.
  • Stopy muszą być odpowiednio rozluźnione, żeby  amortyzowały wstrząsy i dostosowały się podłoża.
  • Czuj grunt pod stopami- grunt to zdrowie. Stopa to bardzo wrażliwy narząd, który informuje mózg o wszystkich nierównościach i zmianie płaszczyzny podparcia. Jeśli chodzisz w twardych butach, to pozbawiasz stopy tej ważnej funkcji, potrzebnej dla prawidłowej postawy.

Podążając dalej za naszą prawidłową postawą…dochodzimy do kolan.

  • Kolana powinny być lekko ugięte.

Częstym problemem jest nadmierny przeprost w kolanach. Odpowiednio wyrównanie napięcia wokół kolan zapewnia im równowagę i stabilizację bez angażowania dużych mięśni uda w utrzymywanie równowagi.

Kiedy już nasze stopy i kolana są idealnie ustawione…czas zająć się miednicą.

To jak miednica ma być ustawiona? Najlepiej porównać ją do miski z wadą wypełnioną po brzegi. Każdy ruch do przodu, do tyłu, czy na boki powoduje, że woda się wylej.

  • Zadaniem mięśni wokół miednicy jest utrzymanie jej w równowadze, w taki sposób, żeby miednica była ustawiona równolegle do podłoża. Czyli wracając do naszej miski, żeby nie wylała się z niej woda.

Kiedy miednica delikatnie faluje na zrównoważonych nogach, możemy zając się kręgosłupem.

Ze względu na siedzący tryb życia, kręgosłup jest najbardziej zaniedbanym narządem w naszym ciele. Jest niszczony z każdą godziną przesiadywania przed komputerem lub w wygodnej kanapie. Kręgosłup przeważnie jest postrzegany jako sztywny kij, który ma być prosty.

Natura trochę się postarała i stworzyła strukturę funkcjonalnie lepszą od sztywnego kija, która jest dla odmiany bardzo ruchoma i sprężysta.Właśnie tak powinien działać zdrowy kręgosłup!!!

  • Zdrowy kręgosłup cały czas powinien być w ruchu, jest to dla niego najlepsze lekarstwo, ponieważ dzięki ruchom odżywiają się dyski i kręgosłup czuje się zdrowo.
  • W ocenie postawy, odcinek lędźwiowym powinien być lekko wygięty do przodu,  piersiowy do tyłu a  szyjny lekko do przodu. Tak ustawiony kręgosłup zapewnia mu optymalne warunki do ruch, a nie do bez ruchu!!! 

Patrząc dalej na naszą perfekcyjną postawę, nie sposób zapomnieć o klatce piersiowej.

Klatka piersiowa jest bardzo złożoną strukturą, która wpływa znacznie na naszą postawę.

  • Brak elastyczności klatki może spowodować, jej zapadniecie z przodu oraz wygięcie z tyłu, co sprawia wrażenie garba. Tak ustawiona klatka piersiowa zaburza naszą postawę oraz znacznie spłyca oddech i utrudnia perce serca. Płytki oddech to brak tlenu, co powoduje niedotlenienie tkanek oraz złe samopoczucie.
  • Dodatkowo źle ustawiona klatka piersiowa wpływa na pracę ramion i napięcia w okolicy szyi.
  • Głowa wysuwa się do przodu, co przeciąża odcinka szyjny i powoduje bóle głowy.
  • Klatka piersiowej, powinna mieć odpowiednią elastyczność i znajdować się pionowo nad naszą miednicą, co zapewnia prawidłowe funkcjonowanie narządów wewnętrznych oraz  pracę mięśni brzucha w czasie chodu i biegu.

Kiedy już mamy ustawioną prawidłowo klatkę piersiową, to ramiona są rozluźnione i mięśnie karku nie muszą walczyć z grawitacją, żeby utrzymać głowę. Wtedy nasze ciało wygląda zdrowo, oddychamy swobodnie i czujemy się zrelaksowani i poruszamy się z gracją i miękkością kota.

Czy tak samo się czujesz, siedząc prosto i czytając ten tekst?!

Podziel się swoimi odczuciami w komentarzu na FB oraz zadbaj o swoją zdrową postawę, nie prostując się… ale ruszając!!!

Jeśli nie wiesz czy twoja postawa jest prawidłowa, zapisz się na badanie. 

Fizjoterapeuta Paweł Szczygieł
Paweł  Szczygieł